MIREIA CALAFELL: Tantes mudes


 Mireia CALAFELL


Mireia Calafell


Un poema de Poètiques del cos (Galerada, 2006)


La pell, els teus dits, un contorn.

Perdre's en el cim del teu cos,

desdibuixar-se en el descens de l'esquena,

fer-se escultura de Rodin:

un llac, un respirar al compàs,

un sol, un 'devorar-se' amb tanta llum.


Les cames, el sexe, una carícia.

Menjar-se els llavis

quan la boca és un pou,

i empassar-se l'alè,

i ser més nosaltres

mentre es deformen les formes

i els límits són aigua.


La mà com una heura, l'orella, el calfred.

Buidar-se amb les presses

d'un ritme ancestral, desconegut,

i navegar entre el foc d'un infern excitant,

escalar el purgatori del teu coll

i llavors, només llavors, al paradís,

besar-nos la mirada.

Dos poemes de Costures (Viena edicions, 2010)


LASCIATE OGNI SPERANZA

Surts de la dutxa amb el cabell mullat

i unes ulleres que revelen més del que voldries.

Baixes d’un cinquè i com que encara fas temps

et mires d’aprop al mirall de l’ascensor.

Et pintes els llavis i, en acabat, fas aquell so

que feia la mare: un petó cap endins

que t’ha agradat rebre, i seductora somrius

mentre t’assalten arrugues que no vols veure:

et tapes la boca amb urgència.

Llavors entre els dits, deixes anar l’alè

i la boira al vidre suavitza expressions

i et tens al davant com en una foto antiga

que amb l’índex redibuixes per tenir els ulls més grans.

Però el viatge s’acaba i abans d’obrir la porta,

poses ordre a les solapes com agafant impuls,

un gest cinematogràfic que accentues

omplint els pulmons, i et dius:

això és el dejà vu de cada matí, i penses:

si visqués al desè tindria el doble de temps

per reinventar-me i preparar el veritable

descens, el que comença aquí, just ara.


PISTES

Sempre s’estima igual però diferent, em deies.

I ara entre el cafè i jo provem d’endevinar

si ens condemnava allò que era igual

o bé la diferència és la culpable.

L’amargor com una pista em porta a tu,

que ets a la cuina i amb la cullera dissols

el sucre que ja no em despertarà.

Del teu gest no es desprèn una resposta,

tan sols l’indici d’una pèrdua. Fixa’t:

Jo no tinc ales perquè els omòplats

tornen a ser omòplats si tu no els mires.

I tu que no tens esma per volar.

De tan a prop del terra, ja no caurem.

I estimar és caure.


Tres poemes de Tantes mudes (Perifèric Edicions)


Vaig menjar amb la honestedat de qui no enganya allò que menja:

vaig menjar aquell menjar i no el seu nom.

Clarice Lispector


POÈTICA

Menjar com qui no menja el nom:

no la maduixa quasi impúdica

damunt del blanc de la ceràmica,

sinó l’ombra muda de l’hivern

que en el silenci acull l’esclat

per no ser allà esperant-ne el fruit.

Menjar el que no diu cap paraula

i així, amb la boca plena, escriure.


NAUFRAGI

Pel canal obert que deixen les esquenes

baixa com l’aigua el temps de les promeses.

Dormiu i no veieu desfilar els verbs

–còdols que desemboquen a altres mars–:

veureu, fareu, tindreu, viureu, sereu.

No us ho pensàveu, no ho esperàveu,

però el cabal del desencís ha anat pujant

i al llit, sou el que éreu: una parella

que ja no es mulla i va al revés, en desacord,

desfent l’amor, apassionadament.


LITERATURA

No t’ha besat i ha marxat amb pressa,

i ha arribat a casa, i ha encès l’ordinador,

i ha escrit no t’he besat, no t’he besat la boca

i ara què en faig jo d’aquest voler-te als llavis.

En fa literatura. Només literatura.


Comentaris