Poesia de confinament. Dimecres 3 de juny


Pinturicchio, 1509 Ritorno di Odisseo (Odisseus/Ulisses, nom italianitzat)


Carner/Ulisses. Catalunya/Ítaca



Dos articles esplèndids comentant el poema:

 (...) a «Ulisses pensa en Itaca» Carner construeix una oda i una elegia alhora: el poema d’una consciència que evoca des de la llunyania el propi lloc, el lloc que un dia va abandonar i no ha tornat a veure. Tot el poema és aquest record o aquest pensament que Ulisses té del seu reialme d’Ítaca, i només amb el retorn l’heroi en podria confirmar la veracitat. La veu de la seva consciència s’adreça al lloc recordat en segona persona, per fer-ne la lloança, mentre que la tercera persona hi va intercalant descripcions i judicis; a partir de la tercera estrofa irromp el jo elegíac, que rememora els seus «treballs», i espera, i s’enyora. El poema reprèn la realitat mítica o poètica de l’heroi de l’Odissea, l’aventurer forçat que voldria tornar a la seva terra i no pot, de moment; el rei que evoca Ítaca (...)

(...) l’Ulisses d’aquest poema també és Carner, i la seva Itaca també és Catalunya (...)

(...) i diu més de la Catalunya evocada perquè és Ítaca l’objecte de la seva evocació. (...)

(...) L’espai d’«Ulisses pensa en Itaca» —ho dèiem al començament— és un espai purament mental, el de la imaginació o el record. Només el retorn efectiu de l’heroi pot fer-lo real. Mentrestant, mentre ell viu les aventures i passa les proves, els lectors de l’Odissea sabem que Penèlope teixeix cada dia i desteixeix cada nit la seva tela, i així preserva una Ítaca immòbil, deturada en el temps; quan torni Ulisses, podrà venjar-se dels pretendents de Penèlope i reincorporar-se al seu paper de marit, pare i patriarca del casal aristocràtic.13 L’Odissea és el prototip de la comèdia.14 Res d’això no trobem, en canvi, en el poema de Carner. La seva aspiració no es xifra en la recuperació del paradís perdut, impossible, sinó en la preservació de la idea d’Itaca, i en la possibilitat —doblement elegíaca, per contrast amb la sort d’Ulisses en el poema èpic— que el poeta pugui tan sols eveure’n, a través d’«una clivella de l’espai» encara imaginària, el paisatge més humil:

el fum damunt la teva llar més pobra,
i el pi benigne que la vetlla, al caire
d’un regueró cenyit per les orengues

Comentaris