Sessió 5 -Dijous- 2016.01.21. Any Lllull. 700 anys de la seva mort

Ramon Llull (1232-1316). 
Aprofitarem l'aniversari per llegir una mica el Foll de la literatura catalana. Ens costarà una mica, però no tant!

I per a la sessió propera, l'altre aniversari: el de Ramon Muntaner.

1. Va ser a Palma, gran ciutat,
on ens va néixer el beat.
2. Eren temps de reconquestes
del rei Jaume. Quines gestes!
3. Va ser patge i senescal
i a la cort feia el jornal.
4. Trobador expert, de bandera,
era un jove calavera.
5. Per espòs i per company
va tenir-lo na Picany
6. Fins que un dia d'imprevist
se li va presentar el Crist,...
7. que el cridava a conversió
i ell va dir-li: "Per què no?"
8. A Sant Jaume pelegrina
amb bordó, sarró i petxina.
9. I també a Rocamador.
Quins camins els del Senyor!
10. Aprèn àrab d'un esclau
i abandona el seu catau
11. Llull s'enfila a Puig de Randa
i elabora propaganda
12. del seu "Art", nou i pregon,
amb què vol canviar el món,
13. que l'Islam té atenallat,
i ell se sap il·luminat.
14. Llull escriu amb profusió:
«Llibre de contemplació».
15. «L'orde de cavalleria»,
«Llibre de Santa Maria»....
16. o aquell «Llibre del gentil»
i «Doctrina pueril»,
17. ...la novel·la de Blanquerna,
que a més d'un ens enlluerna,
18. perquè és monjo, bisbe, abat.
i sant pare reformat,
19. que de vell deixa el papat
i ens escriu «D'Amic e Amat».
20. Quin heroi! Que tolerant!
Blanquerna era Superman!.
21. Fèlix obre les parpelles
al «Llibre de meravelles».
22. Veu al «Llibre de les bèsties»
que el poder porta molèsties.
23. Per difondre la seva Art
Llull fa escola a Miramar
24. d'uns intrèpids missioners
poliglots com els primers.
25. Del diàleg defensor,
té fe cega en la raó.
26. Va a París, a La Sorbona
on l'escolten una estona.
27. Parla amb reis, parla amb el Papa
i d'en Llull ningú s'escapa.
28. Al pobre home deixen sol
i ell, tossut, aixeca el vol
29. cap a terra de missions,
malgrat dubtes i tensions.
30. Se'n va Tunis a convèncer
adversaris de creença.
31. Hi provoca un desgavell!
Per poc no hi deixa la pell.
32. Torna a Nàpols i ara aquí
s'entrevista amb Celestí.
33. Aquell papa que abdicà
com Blanquerna, l'ermità.
34. Per tenir més influència
escriu «Arbre de la ciència».
35. I «Arbre de Filosofia»,
que a Felip el Bell envia.
36. Quan n'havia fet setanta
va anar a Armènia i Terra Santa.
37. Desvalgut, el rodamón,
ens escriu «Cant de Ramon».
38. I el bell plany, «Lo desconhort»
on debat la seva sort.
39. Mil tres-cents set, un bon dia
pren la mar cap a Bugia.
40. Fins que al nostre filosop
me l'expulsen altre cop.
41. Torna a Europa i a Vauvert
sembla que l'han descobert.
42. Li fan una miscel·lània.
que es diu «Vida coetània»
43. A Viena, al Delfinat
un concili han convocat.
44. Un cop més, amb confiança,
Ramon Llull allí s'atança.
45. I els fa anar tots de capoll,
no per res li diuen foll.
46. Torna a casa decebut,
però no es dóna per vençut.
47. I altre cop a Tunis va.
Segons sembla allí finà.
48. Llull lo foll o gegantesc,
avui dorm a Sant Francesc.
Text: Joan Vilamala · Il·lustracions: Jaume Gubianas · Edició: Ajuntament de Manacor, 2003
La paret de les auques http://www.auques.cat




Qui és Llull?

http://enllullat.cat/

Ramon Llull


 Llibre d’Evast e Blanquerna

Mentrestant que Nastàsia estava a la finestra, una donzella, amb molts acompanyants venia a pregar Déu a l'església perquè l'endemà devia ésser núvia. Era molt bella i anava molt noblement vestida i cavalcava.La seguien a peu homes molt honrats i molt honrades dones; bornadors, joglars que cantaven i feien sonar instruments i homes que ballaven i feien honor a aquella donzella. Nastàsia cridà Natana i li va dir que s’estigués amb ella a la finestra. Natana va anar a la finestra. -Filla -digué Nastàsia:- Veges quina bella cosa no és veure la donzella i tots els altres que van amb ella.- Mentre que Nastàsia digué aquestes paraules, passà un cos que hom portava a soterrar a l’església. El dol i el plor que la seva muller feia, qui us el podria dir? -Mare -digué Natana:- veieu vós quin gran dolor té aquella dona que ha perdut el seu marit?- Nastàsia no va respondre a les seves paraules, i es retirà de la finestra per tal que Natana se’n retirés també i no veiés el plor ni el dolor que la dona menava.








CANT DE RAMON

Són creat e ésser m'és dat 
a servir Déu que fos honrat, 
e són caüt en mant pecat 
e en ira de Déu fui pausat. 
Jesús me venc crucificat, 
volc que Déus fos per mi amat. 

Matí ané querre perdó 
a Déu, e pris confessió 
ab dolor e contrició. 
De caritat, oració, 
esperança, devoció, 
Déus me fé conservació. 

Lo monestir de Miramar
fiu a frares Menors donar 
per sarraïns a preïcar. 
Enfre la vinya e el fenollar 
amor me pres, fé'm Déus amar, 
enfre sospirs e plors estar. 
                           
Déus Paire, Fill, Déus Espirat,     
de qui és Santa Trinitat.                                                 
tracté com fossen demonstrat. 
Déus Fill, del cel és davallat, 
de una Verge está nat, 
Déu e home, Crist apellat. 

Lo món era en damnació; 
morí per dar salvació 
Jesús, per qui el món creat fo. 
Jesús pujà al cel sobre el tro, 
venrà a jutjar li mal e el bo: 
no valran plors, querre perdó. 

Novell saber hai atrobat, 
pot-n'hom conèixer veritat 
e destruir la falsetat: 
serraïns seran batejat, 
tartres, jueus e mant orat, 
per lo saber que Déus m'ha dat. 

Pres hai la crots, tramet amors, 
a la Dona de pecadors 
que d'ella m'aport gran socors. 
Mon cor està casa d'amors 
e mos ulls fontanes de plors.
Entre gauig estaig e dolors.   

Són home vell, paubre, meyspreat, 
no hai ajuda d'home nat 
e hai trop gran fait emperat. 
Grans res hai del món cercat, 
mant bon eximpli hai donat: 
poc són conegut e amat. 

Vull morir en pèlag d'amor. 
Per ésser gran no n'hai paor 
de mal príncep ne mal pastor. 
Tots jorns consir la deshonor 
que fan a Déu li gran senyor 
qui meten lo món en error. 

Prec Déus trameta missatgers 
devots, scients e vertaders 
a conèixer que Déus home és. 
La Verge on Déu hom se fes 
e tots los sants d'ella sotmès 
prec que en infern no sia mès.

Llaus, honor al major Senyor 
al qual tramet la mia amor 
que d'ell reeba resplendor. 
No són digne de far honor 
a Déu, tan fort són pecador, 
e són de llibres trobador. 

On que vage cuit gran bé far, 
e a la fi res no hi puc far, 
per què n'hai ira e pesar. 
Ab contrició e plorar 
vull tant a Déu mercè clamar 
que mos llibres vulla exalçar. 

Santedat, vida, sanitat, 
gauig, me dó Déus e llibertat, 
e guard-me de mal e pecat. 
A Déu me són tot comanat: 
mal esperit ne hom irat 
no hagen en mi potestat. 

Man Déus als cels e als elements, 
plantes e totes res vivents 
que no em facen mal ni turments. 
Dó'm Déus companyons coneixen' 
devots, lleials, humils, tements, 
a procurar sos honraments. 

  
  Lo desconhort
 (...)
   13     Can fuy gran e senti del mon sa vanitat, 
    
14     comense a far mal e entre en peccat, 
    
15     ublidant Deus glorios, siguent carnalitat; 
    
16     mas plac a Jhesu Crist, per sa gran pietat, 
    
17     que·s presenta a mi .v. vets crucifigat, 
    
18     per so que·l remembras e·n fos enamorat
    
19     tant fort, que eu tractas com el fos preicat
    
20     per tot lo mon, e que fos dita veritat
    
21     de la sua trinitat e con fo encarnat;
    
22     per qu’eu fuy espirat e ’n tan gran volentat,
    
23     que res als no ame mas que el fos honrat:
    
24     e adoncs comense con lo servis de grat.
 (...)

Llibre d’Amic e Amat

18. Qüestió fo enfre los ulls e la memòria de l'amic, cor los ulls deien que mellor cosa és veer l'amat que membrar-lo, e la memòria dix que per lo remembrament puja l'aigua als ulls e el cor s'enflama d'amor.
26. Cantaven los aucells l'alba, e despertà's l'amic, qui és l'alba; e los aucells feniren llur cant, e l'amic morí per l'amat en l'alba.
42. Les claus de les portes d'amor són daurades de consirers, sospirs e plors; e el cordó de les claus és de consciència, contrició, devoció, satisfació; e el porter és de justícia, misericòrdia.
132. Jaia l'amic en llit d'amor. Los llençols eren de plaers, e lo cobertor era de llanguiments, e el coixí era de plors. E era qüestió si el drap del coixí era del drap dels llençols o del cobertor.
177. - Digues, foll: has diners?
Respòs:
- He amat.
- Has viles, ni castells, ni ciutats, comdats ni dugats?
Respòs:
- He amors, pensaments, plors, desirers, treballs, llanguiments, qui són mellors que emperis ni regnats.


Bel recita llibre/amic/amat

Un eiximpli1 de Ramon Llull d'El llibre de les bèsties


El Lleopard i l’Onça (mena de linx o pantera) han estat enviats per la cort del Lleó als humans, amb una ofrena, el Ca i el Gat, que esdevindran domèstics.

Tant anaren los missatges, tro que vingueren en una ciutat2 on lo rei tenia gran parlament. A l’entrant d’aquella ciutat, s’esdevenc que estaven folles fembres de bordell, e en presència dels missatgers, pecaven amb los hòmens. Molt se meravellaven los missatgers, con ho veeren; e lo Lleopard dix a son companyó estes paraules:

–Un burgès havia una dona de muller que molt amava. Aquell burgès llogava un hostal que era prop son alberg, a una folla fembra3, La muller del burgès veïa sovent entrar los folls hòmens a aquella folla fembra, e pres-li volentat que usàs de luxúria4. Aquella dona fo llongament en pecat de luxúria. Un dia s’esdevenc que son marit la trobà ab un hom qui pecava ab ella. Molt fo irat lo burgès del falliment de sa muller; e sa muller dix a son marit estes paraules: “Una vegada s’esdevenc que en una pradera se combatien dos bocs salvatges, e per los grans colps que es do­na­ven eixia’ls sang del front. Aquella sang casia5 en la bella herba que era en aquella plaça on se combatien; una volp6 llepava aquella sang. Es­devenc-se que los dos bocs s’aürtaren7, e trobaren en lo mig la volp, e feriren aquella per los costats. Tan gran fo lo colp que donaren a la volp, que la volp ne morí; e dementre moria, dix que ella era ocasió de sa mort”8. -Lleopard, sènyer –dix lo Ca–, gran meravella és com los hòmens, qui creen Déu9, no han consciència com lleixen pecar aquestes folles fembres en presència de les gents que ixen e entren en aquesta ciutat. Semblant és10 que el senyor d’esta ciutat e los habitadors de la ciutat sien lu­xu­riosos, e que, enaixí com los cans, desvegonyadament usen de luxúria.

Dient lo Ca estes paraules, entraren-se’n en la ciutat, e vengueren a un hostal.


[1] L’eiximpli (en llatí, exemplum), “relat breu” o “conte medieval”.
2 ‘A la fi, els missatgers arribaren a una ciutat’.
3 El ciutadà tenia llogada una casa, prop d’on vivia, a una prostituta.
4 Li van venir ganes de cometre el pecat de luxúria.
5 ‘queia’.
6 Guineu, guilla, rabosa.
7 “es van envestir bruscament”
8 “ella mateixa havia estat res­pon­sable [culpable] de la seva mort”. L’eiximpli dels dos bocs i la guineu, també es troba al Calila e Dimna i al Panxatantra. Llull se serví d’aquests com a font del seu llibre, a més del SendebarLes mil i una nits, del Roman de Renard i, sobretot, de les col·leccions de ser­mo­naris que circulaven per Euro­pa.
9 “creuen en Déu”.
10 “Sembla”.

SUNYER, R. I TOMÀS, I: El Llibre de les bèsties de Ramon Llull. Proposta de treball per al batxillerat.  Vic: Eumo, 1991

Un altre:

LA LLEBRE I EL LLEÓ

L’Elefant digué a Na Renart com podia fer que el rei morís i que ell fos escollit rei, veient que el rei era tan fort i tenia tan savi Consell, i,en canvi, Na Renart era tan petita i amb tan poc poder.
Li respongué Na Renart amb aquest exemple:
“En una terra succeí que totes les bèsties acordaren lliurar cada dia una bèstia al lleó, per tal que no les amoïnés amb la seva cacera i el lleó les deixés en pau. Cada dia aquelles bèsties s’ho feien a sorts i la bèstia a a qui li tocava, anava al lleó i el lleó se la menjava. Un dia succeí que la sort va recaure en la llebre, i aquella llebre trigà a anar al lleó tot un matí i llebre i lleóno s’hi presentà fins al migdia, car temia morir. Això omplí d’ira el lleó, per tant com la llebre havia trigat i perquè se sentia afamat, i demanà a la llebre què havia passat. La llebre s’excusà i digué que allà a prop hi havia un lleó que deia que era el rei d’aquella terra i que havia provat de prendre-la. Això encara omplí més d’ira el lleó, que cregué que era veritat tot allò que la llebre li havia explicat, i li demanà que li mostrés aquell lleó. La llebre es posà al capdavant i el lleó la seguí. La llebre arribà a una gran extensió d’aigua, que era d’una bassa envoltada per tot arreu d’un gran mur. Quan la llebre s’abocà a l’aigua i la seva imatge i la del lleó s’hi reflectiren, la llebre li digué al lleó: “Senyor, veus aquest lleó que és a l’aigua i es vol menjar una llebre?” El lleó va confondre la seva imatge amb un lleó de veritat i saltà dins l’aigua per tal de combatre’l. El lleó morí dins l’aigua i va ser la llebre qui amb la seva astúcia l’havia mort.”
Ramon Llull, Llibre de les bèsties




Comentaris