Sessió 2 -Dijous- 2015.11.19 - No entendre-hi res

S2 - No entendre-hi res

La dificultat en la lectura de la poesia té moltes diferents causes que tenen una única

 "solució": llegir-ne més. L'esforç quasi sempre és recompensat, i si avui no entenem algun

 poema, tot i posar-hi ganes, tenim dues opcions: deixar-lo per un altre dia o per sempre.

Algunes consells senzills, que segurament seguim ja, ens poden ajudar,:

 -Mirem amb sentit crític la forma del poema i/o escoltem-lo atentament.

-1a lectura: a poc a poc i marquem paraules de significat dubtós o desconegut per anar al

Diccionari. Fixem-nos en les diferents accepcions del diccionari general; si es pot, mirem altres diccionaris especialitzats (sinònims, de frases fetes... ); i pensem les possibles connotacions que tenen els mots.

-Si cal consultem en alguna enciclopèdia: autor, obra on hi ha el poema, conceptes culturals del poema, llenguatge propi de l'autor i de la seva època; altres autors i/o obres similars... Gràcies a Internet, podem trobar moltes ajudes: comentaris fets de poemes o autors…

-2a lectura: per entendre frases. Buscar-ne el verb, el subjecte…

-3a lectura: per copsar el sentit de tot el paràgraf/estrofa/poema

Totes les interpretacions poden ser bones si estan jutificades; moltes poesies tenen «diferents significats» o són «ambigües».

-La nostra experiència lectora ens guiarà: hi haurà poesies i poetes que seran els nostres, i nosaltres hi donarem el nostre significat; i en d'altres que no hi entrarem ni que ens matin.




                            FEM-NE LA PROVA!


Josep Carner


L'argentí professional

Ballant amb dames que l'edat recalca,

adés les alçaprem, adés les falca.


1a versió:
PIETAT DE LA NATURA   L'oreig entre les canyes (1920)

A l'arbre hi ha una fulla que mig se'n porta l'aura,

i l'últim raig del dia, que ho veu, encar la daura.


2a versió:
PIETAT  (1953, a Arbres i també a Poesia de 1957):

A l'arbre hi ha una fulla que ja està a punt de caure

i l'últim raig del dia, que ho sap, encar la daura.


Dora  (La primavera al poblet, 1935)

-Tant peca mon promès de bon minyó

-diu Dora, que en farà mil contarelles-,

que, tots sols, he de cloure les parpelles

perquè entre ell i la nit em facin por.


Dora (Poesia, 1957) 

-Tant peca el meu promès de bon minyó

-diu Dora, la dels llavis de rosella-

que, tots sols, he de cloure la parpella

perquè entre ell i la nit em facin por.



Noves de la Roser (Auques i ventalls, 1914)


Antany semblava un noi desmanyotat, contrari;


i feta dona en un mes d'abril, la Roser


ara encén el desig del minyó carnisser


              i la recança del notari.


I esquerpa i tot com és i no sabent d'amar,


mal avesada al pes novell sota la sarja,


              va i s'arredossa al peu d'un marge.


-Ell -diu (i ell no existeix)- sé bé que em trairà...-


Quan ho ha assajat dos cops, aprèn de sospirar.



Lèlia  (Ofrena, 1957)

Hi ha vora dels tres pins una donzella

que ahir jugava a nines. Ja, amb deler,

un cor trossejaria per saber


com dringaria el d'ella.




  • Visualment, la forma ja ens donarà la primera pista:

 No és el mateix un poema avantguardista que un sonet; probablement el 2n tindrà un to més clàssic (alerta, però, perquè els autors juguen a subvertir moltes vegades tots els apriorismes).



Joan Salvat-Papasseit




Sota el meu llavi el seu. Joan Salvat-Papasseit, El poema de la rosa als llavis.

 Un poema amb puntuació ens ho posarà més fàcil. Si no en té, preparem-nos, que ens hi haurem d'esforçar; per començar provem de posar-hi nosaltres la puntuació.

Versos llargs ens indicaran que la poesia serà més narrativa. (Contraprova: Jaume Roig fa 16000 versos de 4 síl·labes narratius!).


Narcís Comadira (Girona, 1942)


Quarantena


Viure en un país informe


com aquest Catalunya la forma


¿té per ella mateixa algun sentit?


M'ho pregunto i no ho sé ja fa anys


que m'ho pregunto hi he pensat estones


fins i tot n'he parlat en cartes esporàdiques


i tu em dius que no em queixi


no no em queixo simplement m'avorreixo


la felicitat deu ser tendrament avorrida


i jo dec ser feliç tu no ho sé


si ets feliç et recordo la primera


tarda que ens vam veure


aquells primers petons la pell de poltre


però la memòria se'm desfà jo em desfaig


en trossos de memòria i recomponc això


la poesia és la mort el no-res

(...)



Girona



L’últim reflex suspès l’aigua bruta estancada


sola amb el teu rovell les carpes malaltisses


s’esmunyen per passeres antigues els llums grocs


i l’olor del cafè l’estació deserta


l’espina a la carn jove crit d’un nen epilèptic


la cera els crisantems


fugen fugen pels ponts sobre el buit cap enlloc


i la pell es clivella es moren les magnòlies


de l’hospital gemega l’últim tren que no es para


que ve de la frontera va cap a la frontera


oblidar-se oblidar-te sobretot a l’octubre


tot m’és indiferent




AMB PUNTUACIÓ


L’últim reflex suspès, l’aigua bruta, estancada,


sola, amb el teu rovell. Les carpes malaltisses


s’esmunyen per passeres antigues.Els llums grocs


i l’olor del cafè. L’estació deserta.


L’espina a la carn jove. Crit d’un nen epilèptic.


La cera, els crisantems


fugen, fugen pels ponts sobre el buit, cap enlloc


i la pell es clivella, es moren les magnòlies


de l’hospital. Gemega l’últim tren que no es para,


que ve de la frontera, va cap a la frontera.


Oblidar-se, oblidar-te, sobretot a l’octubre.


Tot m’és indiferent



La poesia llatina feia el ritme amb síl·labes llargues i curtes, nosaltre elfem amb tòniques i àtones. Hom diu que el català té majoriade mots de 2 síl·labes, i que el ritme és o binari o ternari (clar que després parlem d'accents secundaris....)


Un possible ritme:

L’últim reflex suspès, l’aigua bruta, estancada,
   T A    A     T A    T '   T  A     T     A     A  T
   1                4        6    7          9                12

sola, amb el teu rovell. Les carpes malaltisses
T      A       A   T   A   T'    A   T   A     A A T
 1                    4         6          8                12  

s’esmunyen per passeres antigues.Els llums grocs
A      T    A    A    A   T'      A T A      A    T      T
         2                       6          8               11      12

i l’olor del cafè. L’estació deserta.
A A T    A    A T'   A A A T A T
       3                           10    12

L’espina a la carn jove. Crit d’un nen epilèptic.
A    T    A  A    T    T'        T     A    T   A A T
       2               5             7           9         12

La cera, els crisantems.
A    T    A      A A T'
        2                   6

Fugen, fugen pels ponts sobre el buit cap enlloc
T    A    T A      A     T'       T    A     T     A  A    T
1           3                  6         7          9               12

i la pell es clivella, es moren les magnòlies
A A T    A    A T'       A  T A    A     A   T
       3              6              8                  12

de l’hospital. Gemega l’últim tren que no es para
A    A     A T    A   T      T A     T      A     A     T
                4           6        8       10                 12

que ve de la frontera, va cap a la frontera.
A     T A   A    A T'        T     A A A A    T
        2                        7                     12

Oblidar-se oblidar-te, sobretot a l’octubre.
A A  T       A  A T'        A A   T  A A   T
        3                               9         12

Tot m’és indiferent
T      T     A A AT
1       2               6


  • Versos curts s'inclinaran més cap a l'essència, al lirisme pur. (No pas Spill de Jaume Roig!!)

De pell Arnau Pons   A desclòs. Barcelona : Negranit 1996


De pell potser grufada

per un ésser amb nits en cada ullal,

deixes, de somni

quieta,

les llenques del

record

damunt el fruit que el roig

de l'alba corroeix, amb càntics

de ver i de follia. 



                                                          
MÉS:  poesia narrativa: 

Narcís Comadira (Girona, 1942)

4 de febrer de 1945. (d'Àlbum de família)

I tu, papà, gran cabronàs, ¿què hi feies

a dalt de la tribuna, si no eres feixista?

Vestit de blau marí, palplantat, la mirada llunyana,

sembles absent de tot. Poder? Cap no en tenies.

Avantatge? No cap. Potser veure teatre

de franc des de la llotja municipal, anar

vestit de gala a dalt del presbiteri

els dies sants, mentre la catedral

s'omplia de creients si més no en l'espectacle.

(Un reflex blau molt clar m'arriba del brillant

que dus a la corbata mentre jo, arrecerat

en algunes faldilles, m'omplo a poc a poquet

de tenebra i de por, de pecat i calfreds.)

Ara, però, és un matí d'hivern

i tu t'estàs a dalt de la tribuna,

voltat de gent estranya, de senyores

elegants amb pells esborrifades, evasperon hispanes,

dones del general, del jutge, del delegat d'Hisenda...

Tens quasi quaranta anys, dos fills i mig,

un uniforme blau marí com cal en aquests anys mansíssims

i ets encara

fill de papà sense massa pervindre

(massa germans per un pastís petit)...

Però tu poc hi penses: ets el gran.

I amb mirada llunyana, a dalt de la tribuna,

veus com passa el desfile.

També així et passaran

els vint anys de la vida que et queda,

sempre una mica absent, sempre com si portessis

un uniforme estrany, amb el cap sota l'ala,

preservant-te de tot, caminant poc a poc

per un món que ja mai no sabré si era el teu.


El senyor Cogito llegeix el diari“, de Zbigniew Herbert:

A primera plana

un informe sobre l’assassinat de 120 soldats.

la guerra durava molt

t’hi pots acostumar

just a la vora

la notícia d’un crim cridaner

amb el retrat de l’assassí

la mirada del senyor Cogito

salta indiferent

per l’hecatombe dels soldats

per somorgollar-se amb delit

en la descripció de l’espant quotidià

un agricultor de vora trenta anys

baix l’estrès d’una depressió nerviosa

va matar la seua dona

i els seus dos fills

amb precisió són descrites

l’execució del crim

la posició dels cossos

i altres detalls

els 120 morts

es busquen en va en un mapa

l’excessiva llunyania

els amaga com una jungla

no estimulen la imaginació

en són massa

la xifra zero del final

els transforma en una abstracció

un tema per meditar:

l’aritmètica de la compassió





Comentaris