Literatura a l'escola d'adults

 Un trimestre de tertúlia literària Dimarts 18h.-19h.
M. Sais. Professor jubilat de Llengua catalana i literatura a Batxillerat i ESO
Una hora per llegir, comentar, escoltar, mirar d'entendre i gaudir de textos literaris (poesies, fonamentalment). Enfocat a lectors adults que volen introduir-se o aprofundir més en el món literari.


Crec que el que s'explica o s'intenta explicar als instituts pot interessar també a adults, hagin fet o no batxillerat, i pot ser incentiu i punt de partida perquè ens enriquim amb el plaer de la lectura compartida, proposant textos i autors del nostre gust, comentant-los, exposant dubtes i plaers i desplaers.
No es tracta d'exposar teoria (ja hi ha Sant Google que ens ho explica tot o quasi tot), sinó dir-nos, uns als altres, «llegeix aquest, que és collunut perquè ...».
Proposta de temes per començar:

  1. De què està feta la poesia?
  2. No hi entenc res (o gairebé res)
  3. Cal saber mètrica, figures literàries i altres recursos?
  4. Copiem que és de franc
  5. Poesia feta cançó
  6. Poesia eròtica
  7. ¿Antics/moderns?
  8. Les patums d'avui, d'ahir, d'aquí i d'allà
  9. Poetes bisbalencs
  10. El meu poeta: quin és el teu?
  11. Poesia a internet

Comentaris

  1. Hola! sóc la Rosa M Serradell. La xerrada de dijous va esser molt amena i va passar volant! En llegir el poema de Màrius Torres, Cançó a Mahalta, m'he adonat que en poesía, mes que segurament en altres gèneres, es important de conèixer la vida del poeta que llegim, en quin moment de la seva existència ha escrit el poema, perquè això ens ajudarà a entendre el que ens vol transmetre; o es millor no saber el context i interpretar el poema a la nostre manera?
    També volía demanar a en Marià algún consell sobre com trobar un llibre de poesia ó un autor que ens pugui agradar,

    ResponElimina
  2. Hola, Rosa. Fantàstic que t'ho passessis bé; senyal que els poemes eren bons.
    El que comentes de conèixer la vida, etc., en teoria un poema ha de ser prou"potent" com per no necessitar res més que ell sol, però a la pràctica, saber més sempre ens el fa més comprensible. Però cada lector ha de fer la seva interpretació, segons la seva sensibilitat, experiència, lectures..
    Respecte a la compra d'algun llibre, el problema que jo trobo que hi ha és que els llibres de poesies solen ser cars pel nombre de pàgines que solen tenir.El millor seria comprar alguna antologia de molts poetes o una poesia completa d'algun autor. En espera de la sortida a començaments d'any de la p. completa de Carner, podries mirar la Poesia Completa de Narcís Comadira o la de Joan Margarit Tots els poemes, que són poetes en general força entenedors, i un exemple que sense tenir grans coneixements de l'autor ni de tecnicismes podem entendre'ls força bé. Són dos llibres de La Butxaca, de preu raonable.

    ResponElimina
  3. Hola, sóc en Pep Matas. També a mi se'm va fer curta la primera sessió, realment vaig gaudir tota l'estona i he de dir que no només pels poemes tractats, sinó pel desenvolupament de tot plegat. Va ser dinàmic.
    Seguint el fil de la pregunta de la Rosa sobre el poema de M.Torres, jo penso que aquesta Cançó a Mahalta es pot contextualitzar referint-la a diverses situacions i fins i tot emocions: sabent el moment i la malaltia del seu autor (com va explicar en Marià), t'imagines una circumstància concreta -el seu enamorament des de la malaltia-; en canvi, escoltant la lletra en veu de Ll.Llach, et pot transportar a una emoció o a un somni, segurament amb la contribució valuosa d'una música molt ben trobada per a un text com aquest.

    ResponElimina
  4. Hola, no sé si sempre ho serà de dinàmic, perquè les novetats aviat deixen de ser-ho, però tot dependrà de tots per dir-ho d'alguna manera. Sobre les diferents interpretacions de la poesia, aquesta és precisament una de les diferències amb la novel·la , que aquesta segurament és menys "ambigua".

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada